Ugrás a fő tartalomra

2017. Március - 2017. Április

Sziasztok!

Az elmúlt két hónapban rengeteg dolog történt velem, ennek köszönhetően nem volt igazán időm az olvasásra, illetve arra, hogy a blogon beszámoljak a legfrissebb olvasmányaimról. (Őszintén szólva az írást is eléggé elhanyagoltam mostanság, de minekutána egy hét és nyelvvizsgázom, nem érzem időszerűnek, hogy órákon át gépeljek.) Most viszont úgy döntöttem, tartok egy kis szünetet, és igenis leírom, mit olvastam az elmúlt két hónapban.



MÁRCIUS


1. J. K. Rowling: Átmeneti üresedés (moly.hu)
"Az alig negyven-egynéhány évesen megboldogult Barry Fairbrother halála szó szerint felforgatja Pagford városkát. Pagford színleg maga az angol idill, macskaköves piactérrel, ódon apátsággal, ám az elbájoló homlokzat mögött háború tombol: gazdagok háborúja a szegényekkel, kamaszoké a szülőkkel, feleségeké a férjekkel, tanároké a tanítványokkal… Mert Pagford nem az, aminek látszik, és Barry megüresedett önkormányzati helye a valaha megélt legnagyobb háborút robbantja ki a helységben. Ki fog győzni a szenvedélyektől, köpönyegforgatástól, döbbenetes leleplezésektől viharos választáson? A The Casual Vacancy (Átmeneti üresedés) a páratlan mesemondó új alkotása az első olyan regény, amelyet Rowling a felnőtteknek írt."
Rowling neve hallatán mindenkinek a Harry Potter című sorozat jut eszébe, nem véletlenül. Az írónő évtizedek múltán sem hagyott fel a mágikus világ kalandjainak leírásával és több kiegészítő kötetet is elkészített. Ennek ellenére volt egy egészen különös kikacsintása is, az Átmeneti üresedés. A nagy terjedelem elsőre sokakat megrémiszt, teljes joggal, ezt bizton állíthatom. Ennek ellenére Rowling izgalmas és cseppet sem vontatott története könnyedén magával ragadja az olvasót, ahogy egy kisváros polgárainak életét és motivációit mutatja be, a tragikus végkifejlet pedig akárki szemébe könnyet csalna. 

2. Wm. Paul Young: A viskó (moly.hu)
"Végre magyar nyelven is megjelenik a már sokak által nagyon várt könyv, A Viskó (The Shack). Egy regény, aminek sikerével – és tartalmával – még a Forbes Magazin is foglalkozott… Nem gyakran fordul elő! (2009. június 8.)
Egy, a telepesek által elhagyott rozoga, rossz emlékeket idéző viskó (A Viskó) egyszeriben döbbenetes titkok tárházává válik, ahol izgalmas találkozások során a megbocsátás gyógyító ereje és hatalma is felragyog a sebzett szív számára.
William P. Young megrázó regénye az utóbbi idők egyik legnagyobb könyvsikere, rövid idő alatt 8 millió példányban fogyott el! A sok vitát kiváltó regényről azt tartják, hogy olyan hatással lehet korunk kereszténységére, mint a Zarándok útja a maga idejében. A sokat megélt színésznő, Demi Moore a Twitteren keresztül ajánlotta rajongóinak és férjének, mivel Ő maga „ sorsfordító erejű” üzenetre talált a könyv elolvasása közben."
Sokat emlegetett könyvről beszélünk, ami a témájából adódóan elég megosztó lehet. Bár a fülszövegből nem igazán érződik, de egy erősen... nem is tudom, melyik szót használjam rá: teológiai? vallásos? regényről van szó, amiben nem viccelek, megjelenik Isten, Jézus és a Szent Lélek is mint afroamerikai nő, szakállas mongoloid és megfoghatatlan lényegű ázsiai, ebben a sorrendben. Engem speciel a hitemben nem sértett meg a regény, szóval a fő problémám nem ez volt. Engem az zavart leginkább, hogy végig olyan érzésem volt, mintha már olvastam, láttam volna ezt a történetet. Pedig higgyétek el, ennél furább könyvet aligha olvastam. 

3. Szűcs Vanda: Egy ikerpár titkos naplója 3. (moly.hu)
"Miért van az, hogy amikor végre úgy érzed, sínen van az életed, hirtelen beüt a krach, és a feje tetejére áll minden? A fiú, akivel suli után együtt lógtál, és biztos voltál abban, hogy az ég is neked teremtette, fényévekre távolodik tőled. A szüleid, akiket tévedhetetlennek hittél, ott rontják el az életüket, ahol csak tudják. A legjobb barátaid, akik a legféltettebb titkaidat is ismerik, olyan mélyen megbántanak, hogy talán örökre búcsút mondhatsz a barátságotoknak.

A Feltser lányoknak sok nehézséggel kell megküzdeniük az év vége felé közeledve. Hogy hogyan veszik az akadályokat, és milyen hangulatban kezdik a nyári szünetet, kiderül a könyvsorozat harmadik kötetéből!"
Még mindig szörnyű, még mindig felháborító és igen, még mindig az a véleményem, hogy az Alexandra már csak azért is megérdemelte a csődöt, amiért ezt kiadta...

4. Kristina Ohlsson: Üveggyerekek 1. (moly.hu)

"A tizenkét éves Billie vakációja nem alakul valami jól. Apukája nemrégen meghalt, és anyukájával elköltöznek Kristianstadból egy közeli kisvárosba. Billie azonban nem igazán örül a költözésnek, és az új ház sem tetszik neki. Mindennek tetejébe még rejtélyes és ijesztő dolgok is történnek ott. A kislány és a legjobb barátnője, Simona, valamint újdonsült barátjuk, Aladdin hamarosan arra a következtetésre jut, hogy a házat kísértetek lakják. Na de, az ő korukban már senki nem hisz a kísértetekben! Kell lennie valami ésszerű magyarázatnak! És a három gyerek nyomozásba fog, hogy kiderítse, milyen sötét titok lappang a különös események mögött."
Gyerekkönyv? Én nem 9 éveseknek ajánlanám, az  biztos. Az egyszerű stílus és a könyv rövidsége ellenére is hátborzongató volt végigolvasni a történetet, főként ha belegondolunk, hogy milyen érzelmi megrázkódtatás érte szegény főszereplőt már azelőtt is, hogy beköltöztek volna a házba. Esküszöm, thrillernek is elmenne, felnőtt változatban. 

5. Kurt Vonnegut: Börleszk (moly.hu)
"A világhirű amerikai szerző egyik legfontosabb munkáját – több kritikusa szerint fő művét – végre ismét kezében tarthatja a magyar olvasó. Anyagtakarékossági okokból milliméteresre zsugoritott zseniális kinaiak népesitik be a kötet lapjait. Az Egyesült Államok siet a kőkorszakba, hála az elnök sajátos rendszerének. A kétméteresnél is magasabb, ijesztően rút, de jóságos elnök ugyanis – választási jelmondatát valóra váltva – rendeleti úton teremtette meg országában a nagycsaládok mesterséges társadalmát."
Első Vonnegut könyvem.  Vegyes érzelmeket táplálok iránta. Annyira rossz, hogy már jó? Lehet. Az írónak egészen különös stílusa és humora van. Kíváncsi vagyok, hogy a híresebb művei (Most a Macskabölcsőt olvasom tőle) is ilyenek-e vagy azok valamivel jobban sikerültek-e. Erről a kiadásról viszont fontos tudni, hogy az előszó és az utószó hosszabb, mint maga a történet, úgy tessék nekiállni. 

ÁPRILIS

1. Lucinda Gray: Az aranykalitka (moly.hu)
"A tizenhat éves Katherine Randolph egy virginiai farmon nő fel, így el sem lehetne képzelni számára távolabbi világot az angliai Walthingham-birtoknál. Öröksége folytán azonban belecsöppen az 1820-as évek angol elitjébe, és még arra sem jut ideje, hogy ezt megszokja, amikor bátyja rejtélyes körülmények között meghal. Képtelen elfogadni, hogy baleset történt, majd a következő tragédiát sem. Furcsa látogatók kezdik zaklatni a ház lakóit, és főhősünk számára is egyre több sötét összefüggés rajzolódik ki. Vajon bírni fogja Katherine idegekkel, amíg rájön az igazságra?
Ha szereted a krimibe illő, váratlan fordulatokat és bírod a feszültséget, akkor ne félj, nézz a gyönyörű díszletek mögé, ahol az elfeledett múlt kísért."
Egy délután elolvasható könyv. (Tényleg: éppen Sárvárról utaztam haza, aznap vettem, és mire hazaértem, már kiolvastam. Az úgy 4-5 óra várakozási idővel együtt.) Ennek ellenére engem megfogott. Vannak benne klisés részek, illetve elég gyakoriak az olyan célzások, jelenetek, amelyek egy Jane Austen-szerű Angliában egészen biztosan nem lettek volna leírva, de természetesen egy mostanában íródott történetről beszélünk, ezt megbocsátjuk neki. Bár imádom, ha szép és cikornyás egy könyv stílusa, Az aranykalitkának ezt sem róhattam fel. Egyszerűen fantasztikus volt, pörgős és izgalmas, rejtélyes és meglepő. Le a kalappal előtte. 

2. Agatha Christie: A titokzatos Mr. Quin (moly.hu)
"A semmiből tűnik elő, úgy jár-kel, mint a régi mesék láthatatlan Harlequinje. A titokzatos Mr. Quin váratlanul felbukkan egy régi vagy rövid idővel érkezése előtt elkövetett bűntény színhelyén. Senki sem ismeri – ő viszont ismeri az események valamennyi főszereplőjének múltját! Soha nem állít semmit – ám ügyesen feltett kérdéseivel olyasmire emlékezteti a történetek részeseit, amire addig maguk sem gondoltak, imígyen, segítve elő a rejtélyes bűnügyek megoldását…"
Harley Quin. A könyv egyik főszereplőjét így hívják. Csak nekem jut erről eszembe valaki más Harlequinen kívül? Viccet és 21. századi utalásokat félretéve Agatha Christie Poirot-n és Marple-n túl is tudott nagy alakokat teremteni. Nekem nem is Quin alakja tetszett, hanem Satterwhaite-é, aki valamiért a nagyapámra emlékeztetett, csak valószínűleg sokkal gazdagabb és eszesebb volt. 

3. Roald Dahl: A barátságos óriás (moly.hu)
"A Hatalmagos Azonáltal Barátságos Óriás, azaz a HABÓ nem közönséges csontkrámcsáló óriás. Ahhoz túlságosan is kedves és gyámbor. Szofi legnagyobb szerencséjére. Ha ugyanis bármelyik másik óriás rabolta volna el az éjszaka kellős közepén, hamarosan felfalta volna reggelire. Amikor Szofi megtudja, hogy az óriások Angliába loholnak, és egészben nyeldekelnek le kedves gyerkedliket, ő meg a HABÓ elhatározza, egyszer s mindenkorra véget vetnek a szörnyűséges emberevésnek!"
Roald Dahl olyan meseíró, akit minden gyereknek és felnőttnek ismernie kell. Ennek a könyvnek a különlegessége az a rengeteg szóvicc, amit felkínált a nyelv és amivel éltek a fordítók. (Roald Dahl is nyilván, csak ő angolul...) Ez a könyv még a Matildánál is jobb!

4. Szabó T. Anna: Törésteszt (moly.hu)
"Mi minden fér egy kapcsolatba? Mit lehet kibírni, hogy lehet kibírni, ki győz le kit? Lehet-e birtokolni valakit anélkül, hogy megtörjön, vagy beletörődjön abba, amin nem mer változtatni? A test törékeny, a test erős. Vágy és harag, nő és férfi. Itt és most. A szereplők ismerősek, mégis különös fénytörésben látunk rájuk, ahogy a szerelem és a lemondás határán kibeszélik a titkaikat, végre kimondják a vágyaikat, vagy lelepleződnek a hazugságaik.
Szabó T. Anna első felnőtteknek szóló prózakötete a Törésteszt. Novellái kíméletlenül és együttérzően szólnak a magányról, a párkapcsolatok szívszorító hidegháborújáról, a szenvedélyről és a szeretetről."
Sem novellákat olvasni, sem pedig novellákat írni nem szeretek. Szabó T. Anna viszont nagy kedvencem (és nemcsak azért, mert Dragomán felesége, akit szintén szeretek a hazaiak közül), ezért bátorkodtam megvenni a novelláskötetét. (Majdnem Tóth Krisztina Pixeljét vettem meg, aztán mégse.) Miután elolvastam, rájöttem, hogy változtatnom kell a véleményemen: az ő novelláit szeretem olvasni. Úgy érzem, ő sokkal többet ad nekem ezáltal, mint bármelyik másik, amit eddigi életemben olvastam. (Ez nem jelent sokat, de fakton azért igyekszik a tanár olyat hozni nekünk, ami jó... Csak nekem azok közül körülbelül kettő tetszett...) 

5. Alessandro Gatti: Szfinx a Hyde Parkban (moly.hu)
"Irene, ​Sherlock és Arsene Londonban várja a karácsonyt. Miközben az ünnep közeledtével Holmes kedélye egyre borúsabb lesz, a három barát félelmetes kalandba keveredik. Rejtélyes eset történt: titokzatos körülmények között meggyilkolták a British Museum igazgatóját, az újságok pedig egy sötét átokról írnak, melynek gyökerei az ókori Egyiptomba nyúlnak vissza. Irene, Sherlock és Lupin nyomozni kezd. Felgöngyölítik a nyugtalanító eset szálait, és a végső fordulat elvezeti őket a váratlan megoldáshoz.
Nyugodt üdülőhely vagy bűntanya?
A dorseti tengerparton fekvő békés városkában, Bournemouth-ban nemrég váratlan, ám annál látványosabb akciót hajtottak végre a Scotland Yard rendőrei. Berontottak a kikötőbe, és megjelenésükkel hatalmas zűrzavart keltettek a tengerészek és rakodómunkások körében. Sokan azonnal menekülőre fogták, ami felveti a kérdést, miféle ügyletek zajlanak valójában a kellemes kis üdülőhely mólói között.
Három rendkívüli gyerek, akik elválaszthatatlan barátok.
A krimi történetének három világhírű szereplője.
Lélegzetelállítóan izgalmas kalandok egész sora."
Ez a sorozat... Mindent visz! Sherlock rajongóknak kötelező. 

6. Irvin D. Yalom: Amikor Nietzsche sírt (moly.hu)
"Bécsben, a 19. század végi szellemi erjedés közegében nagy drámája dúl szerelemnek, sorsnak és akaratnak. Josef Breuer, a pszichoanalízis alapító atyáinak egyike pályája csúcsán. Friedrich Nietzsche, az európai filozófia meghatározó szellemeinek egyike az öngyilkosság szélén. Amikor az igen tehetséges Breuer doktor elvállalja Nietzsche gyötrő fejfájásainak és egyéb testi kínjainak gyógyítását kísérleti stádiumban lévő módszerével, a „beszélgetős terápiával”, még csak nem is sejti, hogy a különös kúra neki is enyhülést fog hozni, hiszen ahhoz, hogy segítsen páciensén, előbb neki kell megküzdenie a maga démonaival. Az Amikor Nietzsche sírt tényt kever írói fantáziával, kedélyes hangulatot feszültséggel. Irvin D. Yalom felejthetetlen történetet mesél olvasóinak a szenvedély természetéről és a barátság megváltó erejéről.
Irvin D. Yalom 1931-ben született Washingtonban orosz zsidó bevándorló szülők gyermekeként. A Stanford Egyetem pszichiátriaprofesszora, író. A Schopenhauer-terápia meg a Szerelemhóhér és más pszichoterápiás történetek mellett több klasszikus pszichiátriai szakmunka szerzője.
Az Amikor Nietzsche sírt című könyve világszerte több mint 4 millió példányban kelt el, Armand Assante főszereplésével 2007-ben film is készült belőle."
Ezt a regényt már azóta el szeretném olvasni, mióta az irodalomtanárom először kiejtette a száján a címét. A kezdőlökést mégis az adta, hogy egy osztálytársam kölcsönkérte a tanártól, elolvasta, és okoskodott. Oké, lehet, hogy nem úgy okoskodott, ahogy én szoktam, de nagyon műveltnek mutatta magát és szándékosan bosszantott azzal, hogy én nem olvastam. Én meg csak azzal tudtam visszavágni, hogy csodálom, hogy egyáltalán felfogta, amit olvas, de példát nem mondhattam. Szóval fogtam magam és elolvastam. Nem bántam meg, sőt! Nem is emlékszem, mikor élveztem ennyire egy könyvet... 

7. Lev Tolsztoj: Ivan Iljics halála ( moly.hu)

"A kötet az alábbi elbeszéléseket tartalmazza: Szevasztopol december havában. (Tábor Béla fordítása.) Szevasztopol májusban. (Tábor Béla fordítása.) Szevasztopol 1855 augusztusában. (Tábor Béla fordítása.) Ivan Iljics halála. (Szőllősy Klára fordítása.) Kreutzer-szonáta. (Németh László fordítása.) Utószó a „Kreutzer-szonátá”-hoz. (Gellért György fordítása.)"
Kötelező, és nemcsak az iskolában. Lehet, hogy lassan indul be, de az Ivan Iljics halála rövid időn belül elrabolja az ember szívét. Végigkísérjük a címszereplő életét és halálát... És... Nem is tudom megmondani, hogy pontosan mi zaklatott föl benne, de a szívem mintha elnehezült volna olvasás közben. Geraszim gondoskodása, türelme, szótlan odaadása, amit a beteg iránt tanúsított tényleg meghatott. 

8. Wm. Paul Young: Keresztutak (moly.hu)
"A ​Viskó Magyarországon is többszázezres olvasótáborából már rengetegen várják a szerző új könyvét. Ahol A Viskó kiadásra került, a Keresztutak megjelenését is óriási várakozás előzte meg. Méltán. Sok-sok olvasó szerint, ha lehet, egy még izgalmasabb történet várja a vásárlót…
Anthony Spencer önző üzletember, aki büszke arra, hogy saját erejéből jutott fel a csúcsra, bár a győzelemért fájdalmasan nagy árat kellett fizetnie. Tony egy agyvérzést követően kómában fekszik a kórház intenzív osztályán. Egy szürreális világban „ébred fel”, egy „élő” tájon, amely az ő földi életének szépséges és romlott oldalait tükrözi. Úgy véli, a szereplőket, akikkel élénk beszélgetéseket folytat, pusztán saját tudatalattija vetíti ki, mégis követi utasításaikat, hátha így rátalálhat a valódi életre, vagy akár a megváltásra. Kalandja során Tony egyre mélyebb kapcsolatokba bonyolódik. „Lát” mások szemével, és átérzi, amit átélnek, mégis „vak” arra nézve, milyen következményekkel járhat az, ha elrejti saját céljait és veszteségét, melyek hadakoznak a gyógyulás és bizalom lassan kibontakozó folyamataival. Vajon az események váratlan alakulásának hatására Tony megvizsgálja-e az életét? És felismeri-e, hogy kártyavárat épített összetört szíve mérgezett talajára? Lesz-e bátorsága meghozni azt a létfontosságú döntést, amellyel helyrehozhatná az óriási igazságtalanságot, amit még kómába esése előtt indított el?"
Nem tudom, hányan vannak így vele, de engem a Keresztutak sokkal inkább megfogott, mint A viskó. Míg az utóbbi főképp azzal a kérdéssel foglalkozik, hogy mégis miért bünteti Isten a jókat és hogy miért nem szabad hagyni, hogy a hitünk megrendüljön, addig az előbbi inkább azt a témát feszegeti, hogy vajon van-e olyan, hogy késő hinni, megbocsátani, jót tenni és helyrehozni azt, amit elrontottál? Egyszerűen képtelen voltam letenni a regényt, a végén pedig elsírtam magam. (Hogy értsétek ennek a jelentőségét ebben a bejegyzésben is elmondom, hogy agnosztikus vagyok, de hát amolyan félhívő...)

Az elmúlt két hónapban 13 könyvet olvastam ki, ami szerintem nem rossz, ahhoz képest, hogy úgy éreztem, szinte semmit sem sikerült befejeznem ebben az időszakban. Különös, de főképp jó könyvek akadtak a kezembe, elégedett vagyok velük. Márciusban az Átmeneti üresedés vitte a prímet, az Egy ikerpár titkos naplója 3. viszont 300 oldalnyi elpazarolt papír. Áprilisban az Amikor a Nietzsche sírt című könyvet emelném ki, még akkor is, ha abban a hónapban meglehetősen sok remek regény került a kezembe. Legrosszabbként nem is tudok mit megnevezni.

Ez lett volna az elmúlt két hónap könyvlistája, remélem tetszett nektek! Ismertétek ezek közül valamelyiket? Írjátok meg kommentben a véleményeteket!
Üdv: Kriszti :)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

15 dolog, amit csak az Odaát fanok értenek

Sziasztok! Mostanában méltatlanul hanyagoltam a Sherlockot és az Agymenőket is (oh, istenem, ne tudjátok mekkora bűntudatom van emiatt. még a 9. évadot sem láttam, pedig mióta kijött már!), viszont annál több időm volt az Odaáttal foglalkozni. Összeszedtem hát néhány dolgot, amit tényleg csak azok érthetnek, akik nézik a sorozatot, illetve amelyek kiakasztanák azokat, akik nem. Tulajdonképpen sírva rohannának szentelt vízért meg papért, hogy na akkor kezdődjék az ördögűzés, míg mi halálos nyugalommal várnánk, míg a két Winchester vagy a Pokol Királya meg nem jelenik reverendában. A szívetek mélyén ti is tudjátok, hogy nem túlzok...

Sherlock Holmes összes ingyen

Sziasztok!  A mai bejegyzésben szeretnék segédkezet nyújtani mindenkinek, aki Sherlock Holmes rajongó, és sajnos nincs lehetősége arra, hogy megszerezze Doyle eme gyűjteményét (Hogy ki adhatta el ezt a kincset, nem tudom, de ezúton is megragadnám az alkalmat, hogy köszönetet mondjak érte.) Ennek a második kötetét azonban már tényleg nem lehet sehol sem megtalálni, ami szerintem nemcsak engem kerget őrületbe. És az még csak hagyján, hogy egybe nem lehet megkapni ezeket a novellásköteteket, de önálló kiadásban sem fellelhető egyik sem. (Na jó, ez nem teljesen igaz: A sátán kutyája című ismert darabot meg lehet venni, de A félelem völgyét már nem, továbbá a Sherlock Holmes esetnaplóját és a Sherlock Holmes: Az utolsó meghajlást sem.) . Úgy sejtem, ilyenből akad bőven, ugyanis én speciel tűvé tettem az egész világot a Sherlock Holmes összes története I. című darabért, és így is egyetlen egy darabot találtam belőle, méghozzá antikváriumi példányt. Miután hónapokig gyötrődtem azon, h

100 kérdés TAG

Sziasztok! Most egy kimerítően hosszú és nehéz taggel jöttem, gondolván, szeretnétek megtudni rólam olyan információkat, hogy éppen mit hallgatok, vagy hogy láttam-e már szellemet. Ugye izgatottak vagytok? Én mindenképpen, hiszen soha nem akartam elárulni nektek, hogy három év múlva tizenkilenc leszek. (Hallom a döbbent kiáltásokat.)