Ugrás a fő tartalomra

10 kedvenc idegen szavam

Sziasztok!

Éreztétek már azt olvasás közben, hogy egy szó olyan hangzatos, kifejező és tökéletes, hogy nem lehet csak úgy végigfutni rajta? Volt már olyan veletek, hogy egy-egy fogalom olyannyira átadta számotokra azt az élményt, amelyet jelent? Hát, nagyon remélem, hogy volt, különben kissé különcnek érezném magam. Engem időről időre lenyűgöznek a szavak, jobban, mint a természet vagy a számok. Nap, mint nap használjuk őket, csűrjük-csavarjuk, miközben észre sem vesszük, hogy micsoda kincset adott számunkra a világ. Szerintem nem szabad ilyen felületesen átsiklanunk rajtuk, ezért is állítottam össze egy listát azokról az idegen szavakról, amelyek valamiért engem mindig feldobnak. Lehet, hogy a hangzásuk nem a legszebb, a jelentésük pedig negatív, de nekem akkor is tetszenek.


1. Enervált

Jelentése: fásult, kimerült, kiélt

Nem emlékszem rá, hol találkoztam először ezzel a szóval, de arra igen, hogy gondolatban feljegyeztem magamnak, hogy na, majd megnézem a jelentését. Később, amikor a fejemben képződött zűrzavarból egyszer csak előkerült a gyűrött galacsin, fogtam magam, és kikerestem. Szerintem nincsen annál bizsergetőbb, amikor valaki leírja: enervált mosoly jelent meg az ajkán. Lehet, hogy személyes  benyomások miatt, de imádom.

2. Konstatál

Jelentése: megállapít, kijelent

Élő beszédben nem igazán használom ezt a szót, de annál többet a fikciók írása közben. Persze nem dobálózom vele ha kell, ha nem, de higgyétek el, jól jön. Így legalább nem keresgélsz nagy kínok között szinonimáért, miután már meguntad a 'mondtát' és a 'közöltét', hanem előhúzód a zsebedből ezt a klassz kis szót, és bumm! Máris növeled a szöveg színvonalát.

3. Agilis

Jelentése: serény, mozgékony, hatékony, ügyes, életrevaló, tevékeny

Azért imádom ezt a szót, mert tökéletesen lehet vele jellemezni azokat a karaktereket, akik valamiért sosem állnak le, gyorsak, de nem hirtelen természetűek. Ők azok, akik meg sem bírnak ülni a fenekükön, de ezt a kifejezést még sem használhatod egy komolyabb szövegben, nem igaz? Erre találták ki az agilist.

4. Explicit

Jelentése:

  1. világosan kimondott, egyértelmű
  2. közvetlen
  3. vége, be van fejezve
  4. rendezett

Már a szó sokszínűsége is elragadó, legalábbis számomra valami elképesztő gondolat az, hogy egy szó hány és milyen mértékben különböző dolgot jelenthet. Aztán ott van az is, hogy egészen hivatalos hangzása van, olyan, mint egy banki szakszó. Ezenkívül maga a jelentése is remek. Nem tudom, hogy ezt értitek-e. Lehet, hogy egy kicsit fura vagyok?

5. Adekvát

Jelentése: 

  1. Egyenlő értékű
  2. A lényeget pontosan tükröző
  3. Megfelelő

Az adekvátnak leggyakrabban a második jelentését használom. Ha nem tudom kivágni magam egy hosszú magyarázatból, akkor inkább azt mondom: Hagyjuk, megpróbálhatom elmagyarázni, de az nem lenne adekvát. Nem nagy szám, de beválik. Nem sokan szokták érteni.

6. Negligál

Jelentése: elhanyagol, figyelmen kívül hagy, nem törődik valamivel vagy valakivel, semmibe vesz

Konkrétan emlékszem arra, hogyan ismertem meg ezt a szót: az egyik Dexter könyvet olvastam éppen, azt hiszem, az elsőt. Abban volt egy olyasmi mondat, hogy: XY nem tudom egész pontosan mit viselt, de leginkább neglizséként tudnám körülírni - ugyanis ami rajta volt, azt teljes mértékben negligálni lehetett. Nekem annyira megtetszett ez a szóvicc, hogy azonnal bele is szerettem a könyvekbe és magába a szóba is.

7. Indignált

Jelentése: felháborodott, sértődött, zsörtölődő

Az indignált a mufurc felnőtt változata. Kell több ok ahhoz, hogy szeressem?

8.  Exhibicionista

Jelentése: 

  1. Az, aki szereti megmutatni belső énjét, stílusát a világnak
  2. Az, aki a nemi szerve mutogatásával jut szexuális kielégültséghez (köznyelvben: szatír)

Elég ritkán használom ezt a szót, pedig lenne kit sértegetnem vele. Kár, hogy az, akire ez leginkább ráillene, annak fogalma sem lenne róla, mit jelent. Persze ez csak durva általánosítás, de most az egyszer megengedem magamnak.

9. Tendencia

Jelentése: irány, irányzat, törekvés

Ki ne hallotta volna már a tanárától azt, hogy: Ha a tendencia nő, akkor megadom a jobb jegyez. Ugye, ugye? Tipikus tanári szóhasználat, amit minden diák megjegyez magának.

10. Releváns

Jelentése: a tárgyhoz tartozó, idevágó, meghatározó, fontos, lényeges

Na igen, ezt a szót tényleg gyakran használom a hétköznapokban. Egyszerűen imádom. Hát nem könnyebb azt mondani, hogy "Ez nem releváns", illetve "Ez irreleváns", mint azt, hogy "Mégis hogy a piklibe jön ez ide?"

Forrás: Idegen Szavak Gyűjteménye

Remélem tetszett nektek ez a lista :) Ti milyen szavakat szerettek? Egyáltalán vannak olyan szavak, kifejezések, amelyek jobban kedveltek, mint a többit? Melyiket és miért? Véleményeiteket, gondolataitokat, észrevételeiteket írjátok meg kommentben! 
Üdv: Kriszti :) 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

15 dolog, amit csak az Odaát fanok értenek

Sziasztok! Mostanában méltatlanul hanyagoltam a Sherlockot és az Agymenőket is (oh, istenem, ne tudjátok mekkora bűntudatom van emiatt. még a 9. évadot sem láttam, pedig mióta kijött már!), viszont annál több időm volt az Odaáttal foglalkozni. Összeszedtem hát néhány dolgot, amit tényleg csak azok érthetnek, akik nézik a sorozatot, illetve amelyek kiakasztanák azokat, akik nem. Tulajdonképpen sírva rohannának szentelt vízért meg papért, hogy na akkor kezdődjék az ördögűzés, míg mi halálos nyugalommal várnánk, míg a két Winchester vagy a Pokol Királya meg nem jelenik reverendában. A szívetek mélyén ti is tudjátok, hogy nem túlzok...

Sherlock Holmes összes ingyen

Sziasztok!  A mai bejegyzésben szeretnék segédkezet nyújtani mindenkinek, aki Sherlock Holmes rajongó, és sajnos nincs lehetősége arra, hogy megszerezze Doyle eme gyűjteményét (Hogy ki adhatta el ezt a kincset, nem tudom, de ezúton is megragadnám az alkalmat, hogy köszönetet mondjak érte.) Ennek a második kötetét azonban már tényleg nem lehet sehol sem megtalálni, ami szerintem nemcsak engem kerget őrületbe. És az még csak hagyján, hogy egybe nem lehet megkapni ezeket a novellásköteteket, de önálló kiadásban sem fellelhető egyik sem. (Na jó, ez nem teljesen igaz: A sátán kutyája című ismert darabot meg lehet venni, de A félelem völgyét már nem, továbbá a Sherlock Holmes esetnaplóját és a Sherlock Holmes: Az utolsó meghajlást sem.) . Úgy sejtem, ilyenből akad bőven, ugyanis én speciel tűvé tettem az egész világot a Sherlock Holmes összes története I. című darabért, és így is egyetlen egy darabot találtam belőle, méghozzá antikváriumi példányt. Miután hónapokig gyötrődtem azon, h

100 kérdés TAG

Sziasztok! Most egy kimerítően hosszú és nehéz taggel jöttem, gondolván, szeretnétek megtudni rólam olyan információkat, hogy éppen mit hallgatok, vagy hogy láttam-e már szellemet. Ugye izgatottak vagytok? Én mindenképpen, hiszen soha nem akartam elárulni nektek, hogy három év múlva tizenkilenc leszek. (Hallom a döbbent kiáltásokat.)