Ugrás a fő tartalomra

ÚJDONSÁG! Beadtam a derekam...

Sziasztok!

Egy-két posztomban már leírtam, hogy mennyire nem értek egyet azzal, ahogyan egyesek a könyveket értékelik: 5 csillaggal vagy ponttal. Szerintem egy regényt - dal, filmet, sorozatot - nem lehet "osztályozni". Legalábbis ebben a formában biztosan nem. 5 fokozat rettentően kevés, mert van, amelyik éppen csak hármas, a másik pedig majdnem négyes, de azért mégsem. A kettő között viszont lehet, hogy ég és föld a különbség. 
Némi gondolkodás után úgy döntöttem, hogy a szavak mellett számokkal is szeretném értékelni a könyveket, ugyanis sokak úgy jobban fel tudják mérni, milyen is az adott mű. Viszont a fentebb leírtak miatt inkább százalékokkal próbálkozom. Hogy tiszta legyen, minek alapján történik ez az értékelés, szeretném leírni a szempontokat.

1. Stílus (Mennyire kifejező? Mennyire választékos? Hogyan hat az érzelmeimre? Mennyire különleges? Illik-e a történethez? Mennyire kezdetleges?)
2. Cselekmény (Mennyire hiteles? Izgalmas? Milyen a tempója? Mi az alapötlet? Mennyire sablonos?)
3. Karakterek (Hitelesek-e a motivációik? Mennyire életszerűek? Mennyire kidolgozottak? Hány karaktert mozgat az író és ez mennyire van összhangban a történettel? Milyenek a mellékszereplők? A főszereplő illik-e a történetbe? Szimpatikusak-e a karakterek?)
4. Cím, borító, fülszöveg (Milyen a cím? Mennyire találó? Illik-e a borító a történethez? Mennyire esztétikus? Mennyire informatív a fülszöveg? A történetet meséli el?)
5. Molyos értékelés 

Mindegyik általam felsorolt szempontot megvizsgálok, aztán adok egy százalékot, ezekből pedig átlagot számolok. A molyos értékelést azért veszem figyelembe, hogy ne legyen annyira szubjektív az eredmény... 

0-10% A kategória, amibe szinte lehetetlen bekerülni. De komolyan. Ezek azok a könyvek, amik valami fatális hiba következtében kerültek csak a nyomdába, de már késő volt kidobni őket, így beszabadultak a boltokba és fertőzni kezdték az embereket.
11-20% Rosszul sikerült, értelmetlen, logikai hibáktól nyüzsgő, hanyag könyvek kapják ezt az értékelést.
21-50% Bizonyos értékekkel rendelkező könyvek, többnyire azok, amelyeknek az alapötlete jó, de annak kidolgozása és megvalósítása egyszerűen nem jött össze. 
51-60% Szépen megírt, épkézláb történetek, amelyek túl sablonosak, a tempójuk gyors, olyan, mintha összecsapták volna őket. Nem gondolták át rendesen a fejleményeket, itt-ott logikai hibák vannak.
61-70% Számomra nem elég tartalmas regények, amelyek üzenetét nem találom. Jó alapötlet, ügyes csavarok, de üres frázisok jellemzik őket.
71-80% Élvezhető, de nem elég "kemény" könyvek, egyszer olvasós limonádék, amelyeknek felületesek ahhoz, hogy igazán szeressem őket.
81-90% Főképp a karakterek és a stílus az, ami bennük hibádzik, de egyébként élvezhető, kimondottan jó regények, tetszettek, bár nem ragadtak annyira magukkal, hogy imádjam őket.
91-100% Remekművek. Zseniálisak. Valami újat mutatnak. Valami olyannal ismertetnek meg, ami már régen is ott lapult bennem. Elgondolkodtatnak. Megríkatnak. Megnevetettnek. Letehetetlenek és lehetetlenek. Tényleg lebilincselőek. 

Szerintetek hogy kéne értékelni a könyveket? 
Üdv: Kriszti :) 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

15 dolog, amit csak az Odaát fanok értenek

Sziasztok! Mostanában méltatlanul hanyagoltam a Sherlockot és az Agymenőket is (oh, istenem, ne tudjátok mekkora bűntudatom van emiatt. még a 9. évadot sem láttam, pedig mióta kijött már!), viszont annál több időm volt az Odaáttal foglalkozni. Összeszedtem hát néhány dolgot, amit tényleg csak azok érthetnek, akik nézik a sorozatot, illetve amelyek kiakasztanák azokat, akik nem. Tulajdonképpen sírva rohannának szentelt vízért meg papért, hogy na akkor kezdődjék az ördögűzés, míg mi halálos nyugalommal várnánk, míg a két Winchester vagy a Pokol Királya meg nem jelenik reverendában. A szívetek mélyén ti is tudjátok, hogy nem túlzok...

Sherlock Holmes összes ingyen

Sziasztok!  A mai bejegyzésben szeretnék segédkezet nyújtani mindenkinek, aki Sherlock Holmes rajongó, és sajnos nincs lehetősége arra, hogy megszerezze Doyle eme gyűjteményét (Hogy ki adhatta el ezt a kincset, nem tudom, de ezúton is megragadnám az alkalmat, hogy köszönetet mondjak érte.) Ennek a második kötetét azonban már tényleg nem lehet sehol sem megtalálni, ami szerintem nemcsak engem kerget őrületbe. És az még csak hagyján, hogy egybe nem lehet megkapni ezeket a novellásköteteket, de önálló kiadásban sem fellelhető egyik sem. (Na jó, ez nem teljesen igaz: A sátán kutyája című ismert darabot meg lehet venni, de A félelem völgyét már nem, továbbá a Sherlock Holmes esetnaplóját és a Sherlock Holmes: Az utolsó meghajlást sem.) . Úgy sejtem, ilyenből akad bőven, ugyanis én speciel tűvé tettem az egész világot a Sherlock Holmes összes története I. című darabért, és így is egyetlen egy darabot találtam belőle, méghozzá antikváriumi példányt. Miután hónapokig gyötrődtem azon, h

100 kérdés TAG

Sziasztok! Most egy kimerítően hosszú és nehéz taggel jöttem, gondolván, szeretnétek megtudni rólam olyan információkat, hogy éppen mit hallgatok, vagy hogy láttam-e már szellemet. Ugye izgatottak vagytok? Én mindenképpen, hiszen soha nem akartam elárulni nektek, hogy három év múlva tizenkilenc leszek. (Hallom a döbbent kiáltásokat.)